Jonathan (Länsi-Saksa-70)

Kauhukertomus ajasta (suurin osa ihmisen historiasta) jolloin oma kylä, kaupunki, jopa talo edustaa koko maailmaa. Tämä Hans W Geissendörferin ohjaama ruraalikauhistelu- poliittinen elokuva on, ainakin outoudessaan, poliittisuudessaan, komeassa kuvauksessaan, mutta myöskin campmaisuudessaan (tarkoituksellista, jotta edellä mainitut korostuisivat?), lähellä yllättävänkin onnistunutta kauhuelokuvaa.

Sadan-sadanviidenkymmenen vuoden takainen (tai määrittelemätön) maaseutu, kylä, kaupunki (eli siis tuo mainittu`koko maailma`) on Hitlermäisen (ei viiksiä, mutta tukkalippa) Kreivin ja hänen vampyyrijoukkonsa piinaama. `Ilmassa` on muutenkin jotain pahaa, outoa, `maailman lopullisuutta.` Mutta tarinallisen, kuvallisen rajauksensa vuoksi myös teatteriesitysmäisyyttä (kuitenkin ilman rajoittavia `kulisseja`, ”sermejä”). Itse tarina tuo, luo kulissit; kuvaukselliset, kuvauksellisesti tehdyt kulissit; Maailma on tässä. Vaikka muutakin mainitaan, näytetään.  Elokuvassa on hyvin paljon seitkytluvun Itäblokkimaiden kauhuelokuvan piirteitä. Eikä se jää pelkkiin piirteisiin.

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s